Wozy autonomiczne spojrzeniem projektanta. Czym trudni się Self-Driving Car Engineer?

Wozy autonomiczne spojrzeniem projektanta. Czym trudni się Self-Driving Car Engineer?

Wrzesień 24, 2018 Off By admin

Jakimi rzeczami zajmuje się Self-Driving Car Engineer?

Konstruktorzy samochodów autonomicznych dbają oczywiście o bezpieczeństwo pasażerów co dla takiego typu wozów ma to ogromne znaczenie, jednak to także praca z różnorodnymi czujnikami a także sensorami, jakie są montowane w dzisiejszych autach w bardzo dużej ilości. Przy tym trudnią się opracowywaniem trasy, wyznaczaniem położenia, wykrywaniem zdarzeń drogowych albo zagrożeń, a zatem wykrywaniem najbliższych aut oraz kontrolą pasa poruszania się po drogach. Nie pozostają nam obce też systemy pokrewne w pojazdach, chociażby systemy inforozrywki, jakie są interfejsem dla kierowcy i umożliwiają mu porozumiewać się z własnym pojazdem (komendę możemy wydać z wykorzystaniem przycisków, na ekranie graficznym bądź za pomocą mowy, co stanowi coraz częstszą praktyką).

W jaki sposób wykonać pojazd autonomiczny, jakie technologie są najlepsze a także jak to jest, że on pracuje a także jeździ?

Rozpoczynamy od najważniejszych czujników tego typu jak: tradycyjne rejestratory obrazu (cztery kamerki to niezbędne minimum umożliwiające nam monitorować to, co dzieje się wokół), kamerki 360 do manewrowania na parkingu lub czujniki laserowe, jakie posiadają pole widzenia identyczne z kamerą, ale wykorzystują dodatkowo promienie podczerwone, żeby określić odległości od barier i zapewnić nam awaryjne hamowanie. W systemach koncepcyjnych czyjniki laserowe mogą być zakładane na dachu samochodu, wtedy otrzymujemy widoczność z każdej strony, natomiast jeśli chodzi o praktyczne zastosowania w samochodach dziś dostępnych na rynku, to choćby w najświeższym Audi A8 laser montowany jest na przodzie. Używamy również radary, jakie w przeciwieństwie do sensorów laserowych albo kamery, dostarczają też informacji o prędkości, z jaką jedzie auto z przodu i są w stanie efektywnie pracować w czasie trudnych warunków atmosferycznych, chociażby podczas deszczu.

Czy zmierzamy z tego powodu do wizji kierowców bez ograniczeń, np. związanych z wiekiem, fizycznych itp.?

Myślę, iż tego typu pomysły jak zakaz prowadzenia aut przez człowieka będą mogły wejść w życie najwcześniej za ok. 40 lat. Nadal będziemy potrzebować badań, różnych technologii zmiany całej floty wozów, bowiem nadal duża część samochodów znajduje się na poziomie najniższym (czyli nie posiada żadnego systemu pomocy dla prowadzącego) lub pierwszym. Jedynie wymiana tych pojazdów i wprowadzenie następnych poziomów pozwolą nam określić się, czy auta autonomiczne mogą być tak bezpieczne, by zakazać ludziom prowadzić. Odsetek kolizji pojazdów autonomicznych już obecnie działa na ich korzyść, lecz nadal istnieje problem etyczny – wypadek śmiertelny spowodowany przez owo auto będzie poważnie gorzej odbierany niż wypadek z winy człowieka. Mało tego tego typu porównania także nie są do końca rozsądne, gdyż mamy zdecydowanie odmienną ilość dziennie najechanych kilometrów autonomicznie aniżeli przez żywą osobę.